Autovrije Herengracht | Praat mee

Autovrije Herengracht | Praat mee

Helemaal aan het begin van de Herengracht realiseerde de gemeente een prachtig stukje autovrije Herengracht. Bewoners en ondernemers willen dat graag zou houden na het kadeherstel. Daarom nodigt de gemeente de buurt uit op 12 april. Praat mee.

Herengracht 1-103 (tussen de Brouwersgracht en Blauwburgwal) is sinds begin 2019 autoluw en parkeervrij. Bewoners en ondernemers benaderden de gemeente met het verzoek dat ook zo te laten na de kadevernieuwing. Daarover wil de gemeente een buurtgesprek. Ook over de toekomstige inrichting van dit deel van de Herengracht.

Herinrichting
Juist voor dit deel is in juli een nieuw ontwerp van de Herengracht vastgesteld met bredere stoep en meer ruimte voor de voetganger. En waar auto’s niet meer schuin parkeren, maar in de lengterichting. Het aantal parkeerplaatsen neemt hierdoor af van 55 naar 24 plaatsen. Er komen signalen uit de buurt over het al dan niet autoluw houden. Daarom wil Stadsdeel Centrum samen met de buurt verkennen om de Herengracht no. 1 tot 103, parkeervrij te maken met een groenere en meer leefbare openbare ruimte.

Buurtgesprek
Het buurtgesprek is gepland op dinsdag 12 april, om 19.00- 20.30 in de Burghtschool, Herengracht 34.
Woon je in die buurt, of kom je er wel eens langs en geniet je dan van de rust? Kom ook en laat van je horen!

AANVULLING:
Uitsluitend bestemmingsverkeer
Comité Westelijke Grachtengordel is aangesloten bij de coalitie Amsterdammers voor Autoluw NU! (autoluw.nu). Juist de bewonersgroep rond de Prinsengracht pleitte voor “Intelligente toegang door camera’s”. Bewoners, ondernemers en geregistreerde bezoekers (leveranciers, zorgverleners, de bestelde loodgieter e.d.) kunnen gewoon de stad in. Anderen die alleen maar doorrijden door de stad (40-60%) krijgen een boete. Zo blijft de stad bereikbaar.

“Intelligente toegang” is omarmd door de coalitie Autolw NU! (met meer dan 40 bewonersorganisaties). Het idee is ook omarmd door het college. Het vervelende is dat de pilot die 4 jaar geleden al werd aangekondigd, nu pas uitgetest wordt. In een piepklein deel van het wallengebied Oudezijde. Het collectief Autoluw NU! heeft de wethouder aangesproken op versnelling. Inmiddels is er een nieuwe projectmanager opgezet. Lees meer op o.a. het verslag met de projectgroep op www.autoluw.nu.

Parkeervrije Herengracht

16 responses to “Autovrije Herengracht | Praat mee”

  1. […] de Herengracht autoluw en parkeervrij te laten na de kadevernieuwing. Daarover ging de gemeente op 12 april in gesprek met de buurt.  Veel mensen bleken daar voor een parkeervrije Herengracht, maar er waren ook enkele zeer luide […]

  2. Eveline van Nierop schreef:

    Ik woon al 60 jaar aan de gracht. Wie er niets te zoeken heeft moet weg blijven met zijn auto. Hij/zij is te gast.
    De gracht dient wel berijdbaar te zijn voor bestemmingsverkeer bewoners, loodgieters, schilder, enz, (mantel)zorg en hulpdiensten. Geen paaltjes, want dat werkt niet en trekt verkeerd publiek aan.

  3. Maart schreef:

    Absoluut tegen.

    Amsterdam autoLUW prima! Maar wel op basis van een uitgewerkte visie. En daar speelt de bewoonbaarheid een belangrijke rol in. Bewoonbaarheid staat of valt voor (een deel van de (potentiële)) bewoners, hún bezoekers, service verleners (loodgieters, pakketdiensten etc) met het ook met de auto kunnen bereiken van de woning en het in de nabijheid daarvan kunnen parkeren van een eigen auto.

    Het autoVRIJ maken van een stuk van de Herengracht zonder te voldoen aan de eisen die in het uiteindelijke masterplan voor de grachtengordel zullen worden geformuleerd (ZOVER IS NOG NIET!) is ad hoc beleid met een uitstralend negatief effect (bv meer parkeerdruk nabijgelegen straten/grachten, meer rondrijdende auto’s op zoek naar, meer parkeren op bruggen en stoepen.

    Onderdeel van het masterplan zal ook moeten zijn het parkeerbeleid van (snor-)fietsen, scooters, motorrijwielen, kleine elektrische autootjes (Canta, Biro etc), een stuk fijnmaziger OV (Pitt huidige ontwikkelingen), voldoende parkeergelegenheid voor bezoekers rond de grachtengordel of P&R aan randen van de stad etc.

    Plantenbakken etc passen absoluut niet in het cultuurhistorisch beeld van de grachtengordel, n.b. werelderfgoed..
    Bovendien, de ervaring binnen onze gemeente leert helaas ook dat onderhoud veelal slecht is en verrommeling optreedt.
    Lege kades/bankjes nodigen uit tot picnics, chillpartijen etc, erger (nog) meer zwerfafval. Niet voor niets is in grote delen van de historische binnenstad van Venetie verboden te consumeren op straat. En er wordt daar ook streng gehandhaafd (een illusie in Amsterdam).

    Kortom geen versnipperd beleid, geen ‘gerommel’

  4. Eiso Bergsma schreef:

    Ben tegen autovrij en autoluw.

    Wil me graag houden aan de oorspronkelijke tekening van langs parkeren etc.

    Alle andere opties geven overlast als hangjongeren , zwervers , dronkaards, geluidsoverlast , hondepoep , eet en drank afval.
    Dit daar er vele coffeeshops op korte afstand rondom Herengracht zijn.

  5. Kiek van den Biesen schreef:

    Ben erg tegen dit plan. In het eerste begin van het Corona tijdperk was het scitterend weer. Niemand mocht ergens heen en iedereen kon buiten op zijn stoepje zitten. Er stond zelfs n artikel in n krant hierover en sindsdien werden er regelmatig bewoners van de Singel, de Langestraat, de Haarlemmerstraat en zelfs uit zuid hier langs de grachtenkant gesignaleerd met hun klaptafels/stoelen en drankjes. Heel gezellig, maar al heel snel werd het ook teveel. Het werd een boulevard met veel afval en veel geluidsoverlast.
    Vanuit ons huis bezien kwam er extra overlast bij die hier toch al heel erg dag in dag uit plaatsvindt. Vanaf onze huisdeur een ronde lopend van Haarlemmerstraat – Singel Brouwersgracht is 430 meter. Tijdens die ronde komen we 7 coffeeshops tegen. Alle gebruikers hangen rond op onze stoepen, laten hun afval achter en gevengeluidsoverlast. Dit was een stuk minder toen de gracht nog niet was afgesloten. Sinds 2 weken overtreft het weer alles. Maak hier geen pretpark van en/of openbare coffeeshop.
    Het afsluiten van een stuk gracht geeft zgn rust aldaar, maar behoorlijk wat overlast elders in de buurt door zoekend verkeer. De ambulance die van de week hard nodig was op dit stukje gracht bleef maar rondjes rijden alvorens na veel tijdverlies tegen de paaltjes te parkeren en de verzorgers rennend naar de patient moesten gaan.
    Geef ons de gelegenheid in onze buurt in een parkeergarage te parkeren, niet helemaal op het Rokin, dan hebben ook echt veel minder plaatsen langs de gracht nodig.
    Groet Kiek van den Biesen Herengracht 3 ( al 50 jaar).

    • Eveline van Nierop schreef:

      Volledig mee eens.
      De gracht moet berijdbaar zijn voor bestemmingsverkeer, te weten, bewoners, loodgieters, timmerman, enz. (mantel)zorg en hulpdiensten.

  6. rik schreef:

    Tegen, de leefbaarheid voor ondernemers en gezinnen met auto wordt er niet beter op in de buurt.
    Te veel parkeerplekken worden in de buurt opgeheven ZONDER alternatief
    Geen behoefte om in een openluchtmuseum te wonen dan verhuis ik wel naar venetie.

  7. Merel Knaup schreef:

    Ik woon aan de Nieuwmarkt kant en haal regelmatig mijn moeder op die slecht ter been is en aan de grachtenkant van het centrum woont (bijvoorbeeld voor een ziekenhuisbezoek) dit is op het moment niet mogelijk zonder een keer tegen het verkeer in te rijden.

    Door dit soort ‘autoluwe lnnitiatieven’ zogenaamd voor bewoners wordt het bieden van mantelzorg aan bewoners door ze met de auto te halen of te brengen onmogelijk gemaakt. Het maakt bewoners zoals ik (die werken, mantelzorg bieden en jonge kinderen hebben) wanhopig en jaagt ons uiteindelijk allemaal weg uit de binnenstad.

    Ik zie het meer als een stimuleringsmaatregelen voor de toeristen van pretpark Amsterdam…

    • Eveline van Nierop schreef:

      De gracht dient berijdbaar te zijn voor bestemmingsverkeer: bewoners, loodgieter, schilder enz, (mantel)zorg en hulpdiensten.

  8. Ton van der Stap schreef:

    Absoluut tegen:
    1. het wordt veel te druk voor de deur, afgelopen jaren werden er regelmatig partijen gegeven , tot laat in de nacht!, het moet geen “Beach ” worden. Dus zeker geen bankjes langs de kade!
    2. Een groenstrook past niet in het monumentale Unesco grachten beeld, is ook door monumentenzorg verboden! Bovendien mogen er geen extra bomen komen om genoemde reden.
    3. De bewoners moeten kunnen laden en lossen, dus auto’s moeten voor de deur kunnen komen.
    4. Waar blijven de ondergrondse containers die van het water kunnen worden geleegd?? Het is vreemd dat zware (vuilnis) wagens straks weer over de gracht kunnen scheuren, die maken de fundering kapot,
    Helaas ben ik verhinderd morgenavond.
    Ik neem aan dat er een verslag komt.

    • Merel schreef:

      Helemaal mee eens!

      Ik woon aan de Nieuwmarkt kant en haal regelmatig mijn moeder op die slecht ter been is en aan de grachtenkant van het centrum woont (bijvoorbeeld voor een ziekenhuisbezoek) dit is op het moment niet mogelijk zonder een keer tegen het verkeer in te rijden.

      Door dit soort ‘autoluwe lnnitiatieven’ zogenaamd voor bewoners wordt het bieden van mantelzorg aan bewoners door ze met de auto te halen of te brengen onmogelijk gemaakt. Het maakt bewoners zoals ik (die werken, mantelzorg bieden en jonge kinderen hebben) wanhopig en jaagt ons uiteindelijk allemaal weg uit de binnenstad.

      Ik zie het meer als een stimuleringsmaatregelen voor de toeristen van pretpark Amsterdam…

    • Mark Biedermann schreef:

      helemaal eens

    • Eveline van Nierop schreef:

      Volledig mee eens.
      Paaltjes moeten weg. De gracht berijdbaar voor bestemmingsverkeer dwz bewoners, loodgieter, schilders, enz en (mantel)zorg en in nood: ambulance, brandweer.

    • Eveline van Nierop schreef:

      de gracht dient berijdbaar te zijn voor bestemmingsverkeer bewoners, loodgieters, schilder, enz, (mantel)zorg en hulpdiensten. Geen paaltjes, want dat werkt niet en trekt verkeerd publiek aan.

  9. Graag minder auto of helemaal geen auto’s meer op de gehele Herengracht . Jaren hebben de autobezitter de openbare ruimte voor zichzelf geclaimd, wandelen of zitten langs de gracht Was er niet bij. De auto moet voor de deur. Onzin geeft de openbare ruimte terug aan mensen en niet aan auto’s. Woon 40 jaar op de Herengracht, heb geen auto, de openbare ruimte is ook van mij. Van ons samen. Weg met de auto’s.
    Laat ons samen genieten van het mooie Amsterdam.

    • Eveline van Nierop schreef:

      Ik woon al 60 jaar aan de gracht. Wie er niets te zoeken heeft moet weg blijven met zijn auto. Hij/zij is te gast.
      De gracht dient wel berijdbaar te zijn voor bestemmingsverkeer bewoners, loodgieters, schilder, enz, (mantel)zorg en hulpdiensten. Geen paaltjes, want dat werkt niet en trekt verkeerd publiek aan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.